1165

Transformatie Rotterdam Centraal

Het station moet worden getransformeerd tot een hoogwaardig mobiliteitsknooppunt, waarin onder meer de Hoge Snelheids Lijn (HSL) een herkenbare plaats moet krijgen. In het aangrenzend gebied wordt een ruimtelijk programma gerealiseerd bestaande uit nieuwe kantoren, woningen en voorzieningen. 

Hoofdpunten uit het advies

De volgende punten verdienen in het MER extra aandacht: 

  • optimaliseren van de verkeersknoop;
  • optimaal aanhechten van de verkeersknoop in het centrale stedelijke weefsel van Rotterdam;
  • optimaliseren van de complexe energievraag en productie in dit deel van de stad;
  • optimaliseren van het verblijfsklimaat in station en omgeving;
  • verantwoording van het watersysteem van grond- en oppervlaktewater;
  • bereiken van synergie tussen ruimtelijke ordening en milieu;
  • samenvatting.
 

In eerste instantie was in het MER niet getoetst aan het Besluit luchtkwaliteit 2005. In een aanvulling is deze informatie wel verschaft. De Commissie geeft nog aanbevelingen ten aanzien van de parkeercapaciteit, toekomstvastheid, leefbaarheid, cultuurhistorie en archeologie.

Samenstelling van de laatste werkgroep

ir. Gerard Jan Hellinga

ir. Joep Lax

prof. dr. ir. Frans Maas

voorzitter

drs. Marieke van Rhijn

werkgroepsecretaris

dr. Nicole van Buren

Projectinformatie

Bevoegd gezag

Rotterdam

Initiatiefnemer

Consortium Rotterdam Centraal