1509. Realisatie Spits- en plusstroken A1 Watergraafsmeer-knooppunt Diemen
Rijkswaterstaat Noord-Holland (initiatiefnemer) wil in het kader van de Spoedwet wegverbreding spits- en plusstroken realiseren op het wegvak A1 Watergraafsmeer – Diemen. Ten behoeve van het Wegaanpassingsbesluit (WAB) is er een milieueffectrapport (MER) opgesteld. De Commissie heeft het MER getoetst aan de door de Minister van Verkeer en Waterstaat (bevoegd gezag) vastgestelde richtlijnen en de wettelijke vereisten.
Procedure en adviezen
Richtlijnen |
---|
15-02-2005 Datum kennisgeving |
15-02-2005 Ter inzage legging van de informatie |
19-04-2005 Advies uitgebracht |
Advies voor richtlijnen |
Toetsing |
02-04-2007 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
02-04-2007 Kennisgeving MER |
02-04-2007 Ter inzage legging MER |
07-03-2008 Toetsingsadvies uitgebracht |
Toetsingsadvies |
Opmerkingen bij de advisering
De Commissie is van oordeel dat de essentiële informatie in het MER, samen met de aanvullingen daarop, aanwezig is om het milieubelang een volwaardige plaats te kunnen geven in de besluitvorming. Uit het MER en de aanvullingen blijkt met name dat:• de spits- en plusstroken leiden tot een lichte daling van het aantal voertuigverliesuren. De belangrijkste daling doet zich voor in de ochtendspits. Inzicht over de effecten voor het hele netwerk/systeem zijn door de initiatiefnemer echter niet aangeleverd.
• de geluidbelasting neemt bij realisatie van het voorkeursalternatief (VKA) toe. In het mma (aanleg dubbellaags ZOAB) wordt de situatie voor de geluidgehinderden, zowel vergeleken met het VKA als met de autonome situatie, aanzienlijk beter.
• de luchtkwaliteit voldoet in 2010 en 2015 voor stikstofdioxide niet aan de normen. De luchtkwaliteit in het VKA en het mma verbetert wel ten opzichte van de autonome situatie. Bij het mma is de verbetering het grootst.
De Commissie wijst erop dat toepassing van het mma zal leiden tot aanzienlijke vermindering van de gerapporteerde overschrijdingssituaties.
In eerste instantie heeft de Commissie bij de toetsing van het MER een aantal essentiële tekortkomingen geconstateerd. Deze tekortkomingen hadden betrekking op:
• het meest milieuvriendelijke alternatief;
• de verkeersafwikkeling elders op het hoofdwegennet en het onderliggende wegennet;
• de gebruikte prognosejaren.
Verder heeft de Commissie vragen gesteld over de voorzieningen die voor de bus worden getroffen en de manier waarop die al dan niet terugkomen in het initiatief. Tot slot heeft de Commissie aangegeven dat de leesbaarheid van het MER te wensen overliet, onder meer omdat niet alle uitgangspunten en onderzoeksresultaten van de onderliggende onderzoeken, zoals van het akoestisch onderzoek, in het MER zijn opgenomen. Het MER is daardoor niet goed zelfstandig leesbaar.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
ing. Jan Derksen |
ing. Albert Dragt |
ir. Joep Lax |
Voorzitter: dr. Dick Tommel
Werkgroepsecretaris: drs. Ronald Warmenhoven
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Rijkswaterstaat |
Bevoegd gezag |
---|
Ministerie van Infrastructuur en Milieu |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Noord-Holland
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
C01.4 | tot 1-4-2011: Verbreding hoofdweg of ombouw tot autosnelweg |
Bijgewerkt op: 06 mrt 2008