1550. Spitsstroken A9 Holendrecht-Diemen
Rijkswaterstaat Noord-Holland (initiatiefnemer) wil in het kader van de Spoedwet wegverbreding spitsstroken realiseren op het traject A9 Holendrecht – Diemen. Ten behoeve van het Wegaanpassingsbesluit (WAB) is er een milieueffectrapport (MER) opgesteld. De Commissie heeft dit MER getoetst aan de door de Minister van Verkeer en Waterstaat (bevoegd gezag) vastgestelde richtlijnen en de wettelijke vereisten.
Procedure en adviezen
Richtlijnen |
---|
30-03-2005 Datum kennisgeving |
30-03-2005 Ter inzage legging van de informatie |
17-05-2005 Advies uitgebracht |
Advies voor richtlijnen |
Toetsing |
12-03-2007 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
12-03-2007 Kennisgeving MER |
12-03-2007 Ter inzage legging MER |
07-03-2008 Toetsingsadvies uitgebracht |
Toetsingsadvies |
Opmerkingen bij de advisering
De Commissie is van oordeel dat de essentiële informatie in het MER, samen met de aanvullingen daarop, aanwezig is om het milieubelang een volwaardige plaats te kunnen geven in de besluitvorming. Uit het MER en de aanvullingen blijkt met name dat:• de spitstroken leiden tot een lichte daling van het aantal voertuigverliesuren. De belangrijkste daling doet zich voor in de ochtendspits. Inzicht over de effecten voor het hele netwerk/systeem zijn door de initiatiefnemer echter niet aangeleverd.
• de geluidbelasting neemt bij realisatie van het voorkeursalternatief (VKA) af, doordat er ZOAB wordt toegepast. In het mma (aanleg dubbellaags ZOAB) wordt de situatie voor de geluidgehinderden, zowel vergeleken met het VKA als met de autonome situatie, aanzienlijk beter.
• de luchtkwaliteit voldoet in het VKA in 2010 en 2015 aan de normen. De emissies stikstofdioxide en fijn stof zijn in het VKA en het mma lager dan bij de autonome situatie. Bij het mma zijn de emissies het laagst.
In eerste instantie heeft de Commissie bij de toetsing van het MER een aantal essentiële tekortkomingen geconstateerd. De tekortkomingen hadden betrekking op:
• het meest milieuvriendelijke alternatief;
• de verkeersafwikkeling elders op het hoofdwegennet en het onderliggende wegennet;
• de maximum snelheid op het tracé tijdens de spits;
• de gehanteerde prognosejaren.
Ook heeft de Commissie aangegeven dat in het MER niet alle uitgangspunten voor het akoestische onderzoek zijn weergegeven. De uitgangspunten zijn wel in het akoestisch onderzoek van het OWAB terug te vinden. Het MER is daardoor niet goed zelfstandig leesbaar.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
ing. Jan Derksen |
ing. Albert Dragt |
ing. Peter Kroeze |
Voorzitter: dr. Dick Tommel
Werkgroepsecretaris: ir. Ingrid de Bondt
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Rijkswaterstaat |
Bevoegd gezag |
---|
Rijkswaterstaat |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Noord-Holland
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
C01.4 | tot 1-4-2011: Verbreding hoofdweg of ombouw tot autosnelweg |
Bijgewerkt op: 06 mrt 2008