1661

Aanwijzing luchtvaartterrein Rotterdam Airport

De initiatiefnemer wil de aanwijzing wijzigen vanwege drie onvolkomenheden / onvoorziene omstandigheden. Door toepassing van een ander rekenmodel voor de handhaving, blijkt de capaciteit kleiner dan beoogd was bij het vaststellen van de huidige aanwijzing. In de praktijk blijken vliegtuigen bij het landen de baan rechter te benaderen dan was voorzien. In de huidige aanwijzing is geen rekening gehouden met het overhevelen van regeringsvluchten en militaire vluchten van vliegveld Valkenburg naar luchthaven Rotterdam.

Hoofdpunten uit het advies

Richtlijnen
Het MER zal een doorkijk geven naar de toekomst. De Commissie gaat er vanuit dat er alleen een besluit wordt genomen over de reparatie i.v.m. onvolkomenheden /onvoorziene omstandigheden en niet over eventuele groei van de luchthaven. Het advies richt zich met name op het te nemen besluit. Aanvullend hierop gaat de Commissie in het laatste hoofdstuk in op de doorkijk.

 

Toetsing
Het MER bevat de essentiële informatie voor de besluitvorming. De overwegingen ten aanzien van de opbouw van alternatieven zijn helder omschreven. De verschillen tussen de alternatieven zijn gering en de milieueffecten van de verschillende alternatieven zijn mede door de wijze van presenteren niet eenvoudig te vergelijken.

 

 

Samenstelling van de laatste werkgroep

dr. Gijs-Jan van Blokland

prof. dr. ir. Rob van der Heijden

drs. Adrie de Jong

ir. Kees van Luijk

dr. Joost Wesseling

dr. ir. Tjeert ten Wolde

voorzitter

ir. Niek Ketting

werkgroepsecretaris

drs. Marc Laeven

Projectinformatie

Bevoegd gezag

Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Initiatiefnemer

Rotterdam The Hague Airport

Laatste advies uitgebracht op

24 november 2009