1819. Plan-MER Regionaal Structuurplan/Regionale Nota Mobiliteit Haaglanden
Het RSP en de RNM bevatten een bestuurlijke visie op de ontwikkeling van het stadsgewest. De uitwerking naar visies en plannen op lokaal niveau vindt plaats via gebiedsvisies, masterplannen en dergelijke. Het plan bevat strategische keuzes voor verkeer en vervoer, woningbouw, economie, groen, waterbeheer, energievoorziening en voor een selectie van transformatiegebieden.
Procedure en adviezen
Reikwijdte en detailniveau |
---|
27-09-2006 Datum kennisgeving |
27-09-2006 Ter inzage legging van de informatie |
21-11-2006 Advies uitgebracht |
Reikwijdte en detailniveau |
Toetsing |
29-11-2007 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
15-02-2008 Toetsingsadvies uitgebracht |
Toetsingsadvies |
Opmerkingen bij de advisering
De Commissie is van mening dat het regionale niveau een goed niveau is om voornemens en besluiten op het gebied van de ruimtelijke ordening – onderbouwd met een goede beschrijving van mogelijke milieu- en natuureffecten – af te wegen en vast te leggen. Zij adviseert om het MER vooral te richten op de strategische ruimtelijke keuzes van een integraal karakter die gemeentegrens overstijgende implicaties hebben.
In mei 2007 heeft Haaglanden de Commissie ook gevraagd te adviseren over de reikwijdte en het detailniveau van een plan-MER bij de Nota mobiliteit. Omdat de Commissie in het advies over de Regionale structuurplan al voldoende met mobiliteitsaspecten rekening had gehouden, heeft zij naar dit advies verwezen.
Bij toetsing van het plan-MER heeft de Commissie geconstateerd dat de strategische keuzes in het RSP vanuit milieu-optiek voldoende worden onderbouwd. Echter een finale inschatting van de (milieu)risico’s van de sectorale keuzes en de transformatiezones is op basis van het MER niet mogelijk.
Dit betekent dat bij uitwerking van de transformatiezones in masterplannen en/of bestemmingsplannen een milieu- en natuurtoets in een later stadium moet uitwijzen of deze plannen op de aangewezen locaties kunnen worden uitgevoerd. Wanneer er dan op lokaal niveau knelpunten optreden zullen de gemaakte keuzes moeten worden teruggelegd op regionaal niveau en feitelijk moeten leiden tot aanpassing van het RSP.
De Commissie concludeert:
- dat de voorgenomen keuzes niet definitief kunnen zijn en;
- dat bij de uitwerking van de transformatiegebieden op lokaal niveau zal moeten blijken of deze daadwerkelijk passen binnen de (milieu-)randvoorwaarden.
In het toetsingsadvies gaat de Commissie in op een aantal (belangrijke) punten die het oordeel onderbouwen. Er wordt ingegaan op de consequenties voor de vervolgbesluiten.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
dr. ir. Jan Hoeks |
drs. Reinoud Kleijberg |
prof. dr. Hans Mastop |
drs. ing. Tjitte Prins |
Voorzitter: mr. Frans Evers
Werkgroepsecretaris: drs. Roel Meeuwsen
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Stadsgewest Haaglanden |
Bevoegd gezag |
---|
Stadsgewest Haaglanden |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Zuid-Holland
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
007 | Plan-m.e.r. |
C01.2 | tot 1-4-2011: Aanleg auto(snel)weg |
C01.3 | tot 1-4-2011: Aanleg andere weg >= 10km en >= 4 rijstroken |
C01.5 | tot 1-4-2011: Verbreding van auto(snel)weg of andere weg >= 10km, of ombouw andere weg tot auto(snel)weg |
C02.2 | tot 1-4-2011: Aanleg (ondergrondse) spoorweg, busbaan, zweefspoor of andere constructie |
C09.0 | tot 1-4-2011: (Her)inrichting landelijk gebied met functiewijziging >= 250ha |
C10.1 | tot 1-4-2011: Recreatieve voorziening >= 500.000 bezoekers per jaar, >= 50ha, of 20ha in gevoelig gebied: aanleg, wijziging of uitbreiding |
C10.3 | tot 1-4-2011: Jachthaven met >= 500 ligplaatsen of >= 250 in gevoelig gebied: aanleg, wijziging of uitbreiding |
C11.1 | tot 1-4-2011: Bouw >= 4000 woningen binnen, of >= 2000 woningen buiten bebouwde kom |
C11.2 | tot 1-4-2011: Aanleg bedrijventerrein >= 150ha |
C24.0 | tot 1-4-2011: Bovengrondse hoogspanningsleiding >= 220kilovolt en >= 15km: aanleggen, wijzigen of uitbreiden |
D01.1 | tot 1-4-2011: Aanleg andere weg >= 4 rijstroken >= 5km |
D01.2 | tot 1-4-2011: Uitbreiding van auto(snel)weg of hoofdweg >= 5 km |
D09.0 | tot 1-4-2011: (Her)inrichting landelijk gebied met functiewijziging >= 125ha |
D10.1 | tot 1-4-2011: Recreatieve voorziening >= 250.000 bezoekers per jaar, >= 25ha, of 10ha in gevoelig gebied: aanleg, wijziging of uitbreiding |
D10.3 | tot 1-4-2011: Jachthaven met >= 100 ligplaatsen: aanleg, wijziging of uitbreiding |
D11.1 | tot 1-4-2011: Bouw >= 2000 woningen in bebouwde kom |
D11.2 | tot 1-4-2011: Stadsproject >= 100ha of >= 200.000m3 bvo: aanleg, wijziging of uitbreiding |
D11.3 | tot 1-4-2011: Bedrijventerrein >= 75ha: aanleg, wijziging of uitbreiding |
D11.4 | tot 1-4-2011: Glastuinbouwgebied >= 50ha: aanleg, wijziging of uitbreiding |
D12.2 | tot 1-4-2011: Kustverdedigingswerken: aanleg, wijziging of uitbreiding (m.u.v. onderhoud of herstel) |
Bijgewerkt op: 15 feb 2008