2518

Rijksstructuurvisie Almere-Amsterdam-Markermeer (voorheen Rijk-Regioprogramma Almere Amsterdam Markermeer, RRAAM)

Het kabinet nam in 2009 een principebesluit over de groei van Almere: naast 60.000 nieuwe woningen, komt er ook een goede ontsluiting en een toekomstbestendig ecologisch systeem in het IJmeer en Markermeer. De plannen worden vastgelegd in een Rijksstructuurvisie. Het opgestelde MER richt zich vooral op de infrastructuur. De Commissie vindt dat de milieueffecten van een keuze voor een nieuwe brug of tunnel tussen Amsterdam en Almere goed zijn beschreven.

 

Hoofdpunten uit het advies

Toetsingsadvies (2013)
In het kader van een pilot procesgericht adviseren heeft de Commissie concepten van rapporten getoetst en een tussentijds toetsingsadvies uitgebracht. Zo kon het advies van de Commissie meewegen bij de bestuurlijke standpuntbepaling die voorafging aan het opstellen van de Structuurvisie.
Nu bij de ter visie legging van de Structuurvisie heeft de Commissie gekeken wat met haar aanbevelingen is gedaan. De conclusie is dat deze afdoende in de definitieve rapporten zijn verwerkt, waarmee het eindoordeel van de Commissie positief is.
Uit de Ontwerp-Structuurvisie blijkt overigens dat een besluit over een nieuwe brug of tunnel pas valt als er in Almere ten minste 25.000 nieuwe woningen zijn gebouwd en er zicht is op afronding van de tweede fase van Amsterdam IJburg.

 

Tussentijds toetsingsadvies (2012)
Het MER en bijbehorende stukken bieden voldoende informatie om een keuze te maken of en welke infrastructuur tussen Amsterdam en Almere in de toekomst aangelegd zou moeten worden. De beschikbare informatie geeft het volgende beeld:

 

  • Een nieuwe verbinding tussen Amsterdam en Almere leidt tot negatieve gevolgen voor het milieu, vooral voor natuur, geluid en landschap/cultuurhistorie.
  • Uit de opgestelde kostenbatenanalyse blijkt dat een nieuwe verbinding onvoldoende (economische) waarde toevoegt. Investeringen in verbetering van het openbaar vervoer in Almere zelf (alternatief Hollandse Brug) kunnen wel leiden tot een positief kosten-batensaldo.
  • Concrete maatregelen waarmee de ambitie wordt ingevuld om Almere uit te laten groeien tot een complete en evenwichtige stad moeten nog (verder) worden uitgewerkt.
  • Voorafgaand aan de bouw van de geplande 60.000 nieuwe woningen en nieuwe infrastructuur zijn forse investeringen nodig in de natuur van het IJmeer en Markermeer. 

 

 

Advies reikwijdte en detailniveau (2011)
De Commissie vond de volgende punten in het MER het belangrijkst:

 

 

  • Een uitgewerkte analyse van de probleem- en doelstellingen ter onderbouwing van nut en noodzaak van het voornemen en voor de brede verkenning van relevante (nog niet eerder genoemde) alternatieven.
  • Een navolgbare trechtering van alternatieven tot een voorkeursalternatief, waarbij het milieubelang een prominente plaats heeft gekregen. Bij het milieubelang ligt het accent op natuur (Natura 2000) en kwaliteit van de leefomgeving.
  • Goede afstemming tussen het MER en de maatschappelijke kostenbatenanalyse.
  •  

    Samenstelling van de laatste werkgroep

    ir. Hans Huizer

    drs. Roeland van Kerkhoff

    prof.dr. Henk Meurs

    ing. Rob Vogel

    voorzitter

    ir. Niek Ketting

    werkgroepsecretaris

    drs. Marja van Eck

    Projectinformatie

    Bevoegd gezag

    Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Ministerie van Economische Zaken

    Initiatiefnemer

    Ministerie van Infrastructuur en Milieu

    Laatste advies uitgebracht op

    28 mei 2013