2742. Grenscorridor N69
De provincie Noord-Brabant wil een nieuwe verbindingsweg aanleggen tussen de bestaande N69 (Luikerweg) en de A67, de zogenaamde Westparallel. Het doel van deze verbinding is de bereikbaarheid en leefbaarheid in het gebied rond de zogenoemde Grenscorridor N69 verbeteren. Om de nieuwe weg aan te kunnen leggen moet deze opgenomen worden in een provinciaal inpassingsplan. Voordat hierover besloten wordt zijn de milieueffecten van de weg onderzocht. De Provinciale Staten van Noord-Brabant hebben de Commissie gevraagd het milieueffectrapport te toetsen.
Procedure en adviezen
Reikwijdte en detailniveau |
---|
17-01-2013 Adviesaanvraag bij de Commissie mer |
19-01-2013 Aankondiging start procedure |
21-01-2013 Ter inzage legging van de informatie over het voornemen |
09-04-2013 Advies reikwijdte en detailniveau uitgebracht |
Advies reikwijdte en detailniveau |
Toetsing |
14-05-2014 Kennisgeving MER |
16-05-2014 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
19-05-2014 Ter inzage legging MER |
30-07-2014 Voorlopig advies uitgebracht |
Voorlopig toetsingsadvies |
Toetsing aanvulling op het MER |
29-08-2014 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
10-10-2014 Advies uitgebracht |
Toetsingsadvies |
Persbericht |
Opmerkingen bij de advisering
Toetsingsadvies
Het milieueffectrapport heeft een belangrijke rol gespeeld in de zoektocht naar varianten van de nieuwe weg waarbij milieuschade zo veel mogelijk wordt voorkomen. Het rapport laat zien dat uitlaatgassen van de nieuwe weg negatieve effecten hebben voor natuurgebieden, bijvoorbeeld Het Leenderbos en De Grote Heide. Hier verstoort het verkeer ook het leefgebied van beschermde vogels, zoals de boomleeuwerik, nacht-zwaluw en roodborsttapuit. De aanvullende informatie laat onder meer zien hoe de negatieve effecten op de natuurgebieden worden voorkomen.
De Commissie vindt dat het aangevulde rapport de milieueffecten van de grenscorridor goed beschrijft.
Advies reikwijdte en detailniveau
De Commissie vraagt in het milieueffectrapport vooral in te gaan op de gevolgen van de tracé alternatieven en inpassingsvarianten op de hydrologie van de beekdalen en de kwetsbare natuur in en om het zoekgebied. Voor verkeer en de leefomgeving adviseert de Commissie in te zoomen op de gevolgen voor Dommelen.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
dr. Roeland During |
ir. Hans Huizer |
drs. Sjef Jansen |
ir. Joep Lax |
ir. Theo Witjes |
Voorzitter: Marja van der Tas
Werkgroepsecretaris: ir. Bart Barten
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Provincie Noord-Brabant |
Bevoegd gezag |
---|
Provincie Noord-Brabant |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Noord-Brabant
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
008.3 | besluit-m.e.r. en plan-m.e.r. vanwege passende beoordeling |
C01.2 | 2011: auto(snel)weg |
Bijgewerkt op: 10 okt 2014