2818

Tramverbinding Vlaanderen - Maastricht

Om de bereikbaarheid tussen Belgisch en Nederlands Limburg te verbeteren werken de Vlaamse en Nederlandse overheden samen aan een electrische tramverbinding tussen het centraal station in Hasselt (België) en het centraal station in Maastricht. De totale lengte bedraagt 35 kilometer. Het bestemmingsplan 'Tram Vlaanderen-Maastricht (TVM)' beoogt de ca. 5 kilometer tramverbinding op Nederlands grondgebied vanaf de Belgisch-Nederlandse grens ter plekke van Lanaken met daarbij ook enkele haltes juridisch/planologisch vast te leggen.

Hoofdpunten uit het advies

Toetsingsadvies over het MER en de aanvulling daarop
De Commissie constateerde eerder dat essentiele informatie in het MER ontbrak. Het betrof de onderbouwing van nut en noodzaak en de beschrijving van de effecten van trillingen en geluid van de tramverbinding. Het MER is op deze punten aangevuld. Na toetsing van het MER plus aanvulling vindt de Commissie dat de onderbouwing van nut en noodzaak op diverse punten nog onvoldoende navolgbaar is en gedane aannames niet of zwak onderbouwd. Ook ontbreekt inzicht in de mogelijke bandbreedte in effecten. Uit de aanvullende informatie over een mitigerende maatregel voor de te verwachte trillingssterkten in woningen wordt nog niet duidelijk of tramritten aan de streefwaarde voor de nachtperiode voldoen. Rond de aanvulling op geluid adviseert de Commissie om er bij besluitvorming rekening mee te houden dat de piekgeluidniveaus hoger liggen dan de geluidniveaus die in de aanvulling zijn gepresenteerd.

Samenstelling van de laatste werkgroep

ir. Hans Huizer

ir. Jan Termorshuizen

ir. Robbert de Vries

prof. dr. Bert van Wee

voorzitter

drs. ing. Jan Bout

werkgroepsecretaris

dr. Geert Draaijers

Projectinformatie

Bevoegd gezag

Gemeente Maastricht

Initiatiefnemer

Gemeente Maastricht

Start advisering

5 juli 2013