3229. Luchthavenbesluit Groningen Airport Eelde
Groningen Airport Eelde wil de luchthaven anders gebruiken en wil meer ruimte voor verdere groei en nieuwe ontwikkelingen. Zo wil de luchthaven meer commerciële vluchten, trainingsverkeer met jetvliegtuigen en vluchten van het mobiele medische team van het UMCG faciliteren. Daarnaast is het de bedoeling om de 1500 m-baan buiten gebruik te stellen. Deze en andere aanpassingen moeten worden vastgelegd in een luchthavenbesluit. De milieueffecten van het gewijzigde gebruik zullen worden beschreven in een milieueffectrapport.
Procedure en adviezen
Reikwijdte en detailniveau |
---|
19-04-2017 Adviesaanvraag bij de Commissie mer |
07-09-2017 Ter inzage legging van de informatie over het voornemen |
14-11-2017 Advies reikwijdte en detailniveau uitgebracht |
Advies reikwijdte en detailniveau |
Persbericht |
Opmerkingen bij de advisering
Reikwijdte en detailniveau
Het milieueffectrapport moet duidelijk maken welke activiteiten op de luchthaven mogelijk worden en waarom. Het rapport moet in beeld brengen welke effecten alle activiteiten samen én welke effecten de afzonderlijke activiteiten hebben op de omgeving. Trainingsvluchten, commerciële vluchten en het testen van drones zijn voorbeelden van te beschouwen activiteiten. Veranderingen in de geluidhinder en in de luchtkwaliteit zijn voorbeelden van te beschouwen effecten.
Het is belangrijk dat de effecten van de beoogde ontwikkeling niet alleen worden vergeleken met wat volgens de huidige vergunning mogelijk is, maar ook met wat de omwonenden nu ervaren.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
ir. Mijntje Pikaar |
dr. ir. Mirjam Snellen |
ing. Rob Vogel |
Voorzitter: mr. Tom Smit
Werkgroepsecretaris: dr. Johan Lembrechts
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
GAE NV (Groningen Airport Eelde) |
Bevoegd gezag |
---|
Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Drenthe
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
001.1 | Project m.e.r. uitgebreide procedure |
D06.2 | 2011: start/landingsbaan |
Bijgewerkt op: 23 aug 2018