3468. Railterminal Valburg, provincie Gelderland
Om de toegang voor bedrijven tot de Betuweroute te verbeteren wil de provincie Gelderland bij Valburg een railterminal aanleggen. De Railterminal Gelderland komt naast het bestaande container uitwisselpunt. Op de terminal worden containers van de vrachtwagen op de trein gezet, en andersom, en de locatie biedt opslagruimte voor containers. Voordat de provincie besluit over het provinciaal inpassingsplan, zijn de milieugevolgen onderzocht in een milieueffectrapport. Vorig jaar adviseerde de Commissie het rapport op enkele punten aan te vullen. De provincie vroeg de Commissie nu naar het aangevulde rapport te kijken.
Procedure en adviezen
Toetsing |
---|
15-04-2020 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
10-09-2020 Ter inzage legging MER |
03-11-2020 Voorlopig advies uitgebracht |
Voorlopig toetsingsadvies |
Persbericht bij voorlopig toetsingsadvies |
Toetsing aanvulling op het MER |
30-10-2020 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
19-05-2021 Advies uitgebracht |
Toetsingsadvies |
Persbericht |
Opmerkingen bij de advisering
ToetsingsadviesVoor de railterminal zijn drie locaties in beeld. Het aangevulde rapport legt goed uit hoe deze drie van elkaar verschillen. Nu is ook duidelijk dat voor de ‘middenvariant’ nieuwe sporen nodig zijn om het bestaande container uitwisselpunt te behouden. Met de extra berekeningen is er een compleet beeld van de toekomstige geluidsbelasting. Hieruit blijkt dat de effecten van de noord- en de middenvariant niet van elkaar verschillen. De effecten van stikstof zijn ook opnieuw bekeken. De nieuwe berekeningen laten zien dat door de railterminal extra stikstof op beschermde natuur terecht kan komen. In het milieueffectrapport is onderbouwd dat dit geen negatieve invloed heeft op de natuur. De Commissie vindt dat het milieueffectrapport voldoende informatie bevat om een besluit te kunnen nemen over het plan, waarbij het milieubelang volwaardig wordt meegewogen.
Voorlopig toetsingsadvies
Voor de railterminal zijn drie locaties in beeld. In het milieueffectrapport ontbreekt een goede beschrijving van de ligging en de inrichting van deze locaties. Zo is bijvoorbeeld niet duidelijk hoeveel nieuw spoor nodig is en waar dit komt te liggen. Om de milieueffecten in beeld te krijgen en om te weten of de ene locatie minder nadelige gevolgen voor het milieu heeft dan de andere, is deze informatie wel nodig. Dat de milieueffecten van de Noord- en Middenvariant niet van elkaar verschillen, is nu onvoldoende onderbouwd.
De railterminal en het container uitwisselpunt maken straks gebruik van dezelfde sporen om treinen op snelheid te laten komen, voordat ze invoegen op de Betuweroute. Of er mogelijkheden zijn om de terminal en het uitwisselpunt verder te integreren, zonder dat ze elkaar in de weg zitten, is niet beschreven.
De Commissie adviseert het milieueffectrapport eerst aan te passen en daarna pas een besluit te nemen. Gedeputeerde Staten neemt dit advies over en laat de Commissie het aangepaste milieueffectrapport opnieuw beoordelen voordat Provinciale Staten hierover een besluit neemt.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
ing. Eugène de Beer |
Beno Koolstra, MSc |
ir. Henk Otte |
ir. Femke Visser |
Voorzitter: Marja van der Tas
Werkgroepsecretaris: drs. Aletta Lüchtenborg
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Provincie Gelderland |
Bevoegd gezag |
---|
Provincie Gelderland |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Gelderland
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
007.3 | Plan-m.e.r. vanwege passende beoordeling |
Bijgewerkt op: 19 mei 2021