356

Rijksweg 37/34 (Holsloot - Emmen-Zuid)

Het voornemen betreft de verbreding van de Rijksweg 37 en de Rijksweg 34 (gedeelte Holsloot – Emmen-Zuid). Als belangrijkste argumenten hiervoor worden door de initiatiefnemer verkeerstechnische, transport-economische en regionaal-economische overwegingen genoemd. De ombouw was indicatief in het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer opge nomen. 

 

Hoofdpunten uit het advies

In het richtlijnenadvies adviseerde de Commissie in het MER rekening te houden met de si tuatie in het aangrenzende gebied van Duitsland en met verbeteringen op andere wegvak ken/hoofdwegen richting Duitsland en om operationele doelen te formuleren. Bij de milieu-informatie zou vooral moeten worden gelet op luchtverontreiniging, geluidhinder, leefbaarheid, abiotische en biotische aspecten. 

In het toetsingsadvies gaf de Commissie aan, dat het Tweede Struktuurschema Verkeer en Vervoer (SVV2) alleen het voornemen bevatte om de A37 'op termijn uit te bouwen tot autosnelweg'. Voor de N34 vermeldde het SVV2 (onder het opschrift 'te verbreden verbindin gen'): 'aanpassing als autoweg'.

Het nulplusalternatief, het verdubbelingsalternatief A1 en het meest milieuvriendelijk alter natief bleven binnen het door het SVV2 gegeven kader. Zoals de minister van Verkeer en Waterstaat bij haar verzoek om advies aangegeven had, gold dit niet voor het zogeheten ver dubbelingsalternatief A2. Dit zou niet als een reëel alternatief beschouwd mogen worden. Het MER bood voldoende informatie voor een besluit, aldus de Commissie.

De werkzaamheden aan de verdubbeling van de N37 – en ombouw tot A37 – tussen Hooge veen en de Duitse grens zijn inmiddels gestart. Het gedeelte Holsloot – Hoogeveen moet in 2002 gereed zijn. Aansluitend op de A37 is op Duits grondgebied ook begonnen met de verdubbeling van de weg tussen de grens en de aansluiting op de A31. Volgens planning moeten de beide projecten in 2005 gereed zijn.

Op 1 februari 2001 maakte de minister van Verkeer en Waterstaat haar besluit bekend om het weggedeelte van de (voormalige) N37 van Hoogeveen tot Holsloot aan te duiden als autosnelweg.

 

Samenstelling van de laatste werkgroep

dr. Joenje

ir. Bas de Koning

van Meel

ir. van Willigenburg

voorzitter

ir. Karel Veldhuis

werkgroepsecretaris

drs. Tjeerd Gorter

Projectinformatie

Bevoegd gezag

Rijkswaterstaat

Initiatiefnemer

Rijkswaterstaat

Laatste advies uitgebracht op

29 november 1993