3584. Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Nijmegen en westentree
De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat wil bij station Nijmegen het spoor aanpassen. Dit plan is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer en moet ‘spoorboekloos’ rijden mogelijk maken op het traject Schiphol-Utrecht-Arnhem/Nijmegen. Tegelijkertijd wordt de perrontunnel doorgetrokken waardoor er aan de westkant van het station ook een ingang komt. Voordat de staatssecretaris een zogenoemd Tracébesluit neemt zijn de milieueffecten van het plan onderzocht in een milieueffectrapport.
Procedure en adviezen
Toetsing |
---|
08-06-2021 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
06-10-2021 Toetsingsadvies uitgebracht |
Toetsingsadvies |
Persbericht |
Opmerkingen bij de advisering
ToetsingsadviesDe invloed van de Waalbrug op het spoorgeluid is nog onvoldoende in beeld en ook ontbreekt onderzoek naar maatregelen om overlast van spoorgeluid te voorkomen, zegt de Commissie in haar advies over het milieueffectrapport. Daarnaast ontbreekt ook nog informatie over de nieuwe perrontunnel.
De Commissie adviseert de staatssecretaris om eerst het milieueffectrapport aan te laten passen en daarna pas te beslissen over het Tracébesluit.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
ing. Eugène de Beer |
ir. Frank Elbers |
ing. Ben Peters |
ing. Caspar Slijpen |
Voorzitter: ir. Harry Webers
Werkgroepsecretaris: ir. Jan-Willem van Veen
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Prorail |
Bevoegd gezag |
---|
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Gelderland
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
001.1 | Project m.e.r. uitgebreide procedure |
C02 | 2018: aanleg, wijziging of uitbreiding spoorweg voor spoorverkeer lange afstand |
D02.2 | 2018: aanleg, wijziging of uitbreiding van een tramrails , boven- en ondergrondse spoorwegen, zweefspoor en dergelijke bijzondere constructies, >=500 m en gelegen >=25 m buiten bestemming of uitbreiding met >=1 spoor over >5km en in gevoelig gebied |
Bijgewerkt op: 06 okt 2021