3857

Wijziging Luchthavenverkeersbesluit Schiphol

De minister van Infrastructuur en Waterstaat wil de geluidhinder voor omwonenden verminderen en  betere (rechts)bescherming en rechtszekerheid bieden aan burgers in de omgeving van Schiphol. Daarvoor wil de minister het luchthavenverkeersbesluit Schiphol (LVB) wijzigen. In het LVB wil de minister de uitkomsten van de lopende Europese balanced appraoch-procedure deels verankeren. Die procedure is gestart om geluidhinder voor omwonenden te verminderen. Daarvoor worden de effecten onderzocht van maatregelen die geluidhinder moeten beperken en een maximumaantal vliegtuigbewegingen (ook voor de nachtperiode). Voor het besluit over het LVB wordt een milieueffectrapport (MER) opgesteld. De minister heeft de Commissie voor de milieueffectrapportage gevraagd te adviseren over de inhoud van het op te stellen MER.

Hoofdpunten uit het advies

Advies reikwijdte en detailniveau
De minister stelt voor om twee alternatieven te onderzoeken. De Commissie adviseert een onderzoek naar een extra alternatief waarin de geluidhinder verder vermindert. Ook adviseert de Commissie om in de drie alternatieven de effecten op de luchtkwaliteit en het klimaat zo goed mogelijk te specificeren.
Harry Webers, plaatsvervangend voorzitter van de Commissie mer: “Dit is een langlopend en ingewikkeld dossier. De Commissie mer vindt het belangrijk dat het milieuonderzoek transparant en begrijpelijk is voor alle betrokkenen. Daarom adviseert de Commissie: wees concreet en helder over de milieugevolgen van het te nemen besluit, en vergelijk dat met het Luchthavenverkeersbesluit van 2008. Wees ook helder over het onderzoek naar handhavingspunten voor geluid.”

Samenstelling van de laatste werkgroep

drs. Tim Artz

dr. Gijs-Jan van Blokland

ir. Frank Elbers

dr. Hans Hooyberghs

Ir. Ing. Ferry Koopmans

ing. Rob Vogel

mr. ing. Gijsbert Jan Vogelaar

voorzitter

ir. Harry Webers

werkgroepsecretaris

Marianne Schuerhoff MSc

Projectinformatie

Bevoegd gezag

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Initiatiefnemer

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Laatste advies uitgebracht op

10 september 2024