Het gaat bij dit project om de aanpassing van het deeltraject Hoogendijk – Boxmeer langs de linkeroever van de Maas tussen dijkpaal 20 + 40 en dijkpaal 21 + 30 meter.
Hoofdpunten uit het advies
Het plan heeft betrekking op een zeer klein dijktraject (90 m). De uitgangspunten voor de dijkverbetering waren reeds vastgelegd in een principeplan voor de verbetering van het gehele dijkvak Boxmeer. In de startnotitie is veel informatie opgenomen die ook deel uit maakt van het MER. Het richtlijnenadvies en de vastgestelde richtlijnen beperken zich dan ook tot de punten die aanvullend op de startnotitie beschreven dienen te worden in het MER.
In haar toetsingsadvies concludeerde de Commissie dat het MER voldoende informatie bood voor de besluitvorming. In het toetsingsadvies zijn twee aandachtspunten voor de besluitvorming opgenomen, te weten de samenstelling van de toplaag van het talud en de verantwoordelijkheid voor het beheer van het talud én de situering van de haag langs de Hoogendijk.
Het besluit komt overeen met het meest milieuvriendelijke alternatief uit het MER. De aandachtspunten uit het toetsingsadvies van de Commissie zijn overgenomen.