Na een lange voorgeschiedenis waarbij al veel besluiten zijn genomen over de verbetering van de ontsluiting in dit gebied, resteert als laatste deel de aanleg van een provinciale weg ter verbinding van Delft met Zoetermeer, met een tracering ten zuiden van Pijnacker-Zuid, met daaraan gekoppeld een verbinding tussen Rotterdam-Noord en Zoetermeer respectievelijk Delft.
Hoofdpunten uit het advies
De startnotitie gaat uit van een voorkeursalternatief waarbij slechts tracé-varianten worden uitgewerkt. Dit wordt beargumenteerd met het feit dat de genomen besluitenweinig keuzemogelijkheden meer laten. Anderzijds stelt de startnotitie een aantal reeds genomen besluiten ter discussie. De Commissie vindt dit geen consistente aanpak en gaat in haar advies van een wezenlijk andere aanpak uit. Zij stelt de besluiten die zijn genomen ten aanzien van de N470 ter discussie om zo een eenduidige argumentatie voor het ontwikkelen van alternatieven te verkrijgen. Daarbij speelt als extra argument de doorsnijding van de ecologische hoofdstructuur. Op de plekken waar de beschermingsformules van het SGR van toepassing zijn, zullen wettelijk verplicht alternatieve tracés moeten worden beschouwd.
In het MER ontbrak informatie ten aanzien van:
- verkeersprognoses: een worst-case benadering uitgaande van de telcijfers van 1997;
- waardering alternatieven en varianten;
- ecologische hoofdstructuur.
In november 2000 zijn de partiële herzieningen voor de streekplannen Zuid-Holland West en Rijnmond ter inzage gelegd.