2186. Planstudie Ring Utrecht, 1e fase
Verbeteren van de doorstroming van verkeer in de provincie Utrecht, waarbij de nadruk ligt op het oplossen van de knelpunten op het wegennet rondom Utrecht.
Procedure en adviezen
Richtlijnen |
---|
04-12-2008 Datum kennisgeving |
04-12-2008 Ter inzage legging van de informatie |
22-12-2008 Adviesaanvraag |
12-03-2009 Advies uitgebracht |
Advies voor richtlijnen |
Bijlage 2 bij het Advies voor richtlijnen |
Persbericht Richtlijnenadvies |
Tussentijdse toetsing MER 1e fase |
17-08-2010 Kennisgeving MER |
17-08-2010 Ter inzage legging MER |
19-08-2010 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
13-10-2010 Toetsingsadvies uitgebracht |
Persbericht bij MER 1e Fase |
Tussentijds toetsingsadvies |
Opmerkingen bij de advisering
Richtlijnenadvies
De Commissie adviseert in het MER:
- Een verkeerskundige probleemanalyse uit te werken en daaruit een integrale bereikbaarheidsdoelstelling af te leiden.
- De omgevingsdoelen voor ruimtelijke kwaliteit verder uit te werken
- In een gebiedsgewijze benadering de (ruimtelijke) belangen en kansen tegen elkaar af te wegen.
- De systematiek van de Zevensprong van Verdaas te hanteren.
- Op basis van de hoofdalternatieven één of meerdere voorkeursalternatieven en een meest milieuvriendelijk alternatief samen te stellen.
- Aan te geven waar kansen, belemmeringen en beperkingen liggen voor de realisatie van omgevingsdoelen en de inpassing van infrastructuur.
Tussentijds toetsingsadvies
De Commissie vindt dat in het MER 1e fase voldoende informatie aanwezig is om een besluit te kunnen nemen over een voorkeursalternatief.
Het MER vormt een goede basis voor het vervolgproces van de 2e fase. Het proces van trechtering van alternatieven is inzichtelijk beschreven. De verkeerskundige onderbouwing van de probleemanalyse en de alternatieven is consistent uitgewerkt.
De Commissie adviseert bij de keuze voor het voorkeursalternatief aan te geven hoe de omgevingsdoelstelling zich verhoudt tot de bereikbaarheidsdoelstelling. Daarnaast adviseert de Commissie aan te geven op welke wijze maatregelen en varianten die in het trechteringsproces van de 1e fase zijn afgevallen een plaats kunnen krijgen in de 2e fase of in het VERDER-programma. Het gaat daarbij om die maatregelen en varianten die op basis van de informatie uit het MER een positieve bijdrage kunnen leveren aan de bereikbaarheidsopgave van de regio en die een positief effect hebben op de leefomgeving. Als maatregelen of varianten noodzakelijk zijn om de omgevingsdoelstelling van het project Ring Utrecht te behalen, zullen ze expliciet in de tweede fase moeten worden opgenomen.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
ir. Hans Huizer |
ir. Wim Keijsers |
drs. Yvonne van Manen |
ir. Kuindert van der Spek |
ir. Jan Termorshuizen |
Voorzitter: drs. Marieke van Rhijn
Werkgroepsecretaris: drs. Roel Meeuwsen
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Rijkswaterstaat |
Bevoegd gezag |
---|
Ministerie van Infrastructuur en Milieu |
Provincie Utrecht |
Gemeente Utrecht |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Utrecht
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
003.2 | Vrijwillig toetsingsadvies |
C01.2 | tot 1-4-2011: Aanleg auto(snel)weg |
C01.3 | tot 1-4-2011: Aanleg andere weg >= 10km en >= 4 rijstroken |
C01.4 | tot 1-4-2011: Verbreding hoofdweg of ombouw tot autosnelweg |
Bijgewerkt op: 15 sep 2014