996. N303 Omleiding Voorthuizen
De provincie heeft het voornemen om de N303 ten oosten van de kern Voorthuizen om te leiden. Tevens willen zij daarmee het geplande bedrijventerrein Harselaar-Zuid ontsluiten.
Procedure en adviezen
1e Richtlijnenfase |
---|
23-12-1998 Datum kennisgeving |
23-12-1998 Ter inzage legging van de informatie |
05-03-1999 Advies uitgebracht |
2e Richtlijnenfase |
14-10-2004 Datum kennisgeving |
14-10-2004 Ter inzage legging van de informatie |
17-12-2004 Advies uitgebracht |
Advies voor richtlijnen |
Tussentijdse toetsing |
10-11-2005 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
14-11-2005 Toetsingsadvies uitgebracht |
Tussentijds Toetsingsadvies |
Toetsing |
10-03-2010 Kennisgeving MER |
10-03-2010 Ter inzage legging MER |
29-06-2010 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
01-09-2010 Toetsingsadvies uitgebracht |
Toetsingsadvies |
Opmerkingen bij de advisering
De Commissie vraagt met name aandacht voor de uitleg van de geschiedenis van het project, de samenhang van de verschillende projecten, trechtering en uitwerking van de zinvolle alternatieven en de samenvatting. De Commissie heeft een trechternotitie getoetst. Deze notitie levert een duidelijk inzicht en bevat alle feitelijke informatie, die voor een trechtering van belang is. De Commissie geeft nog een aantal aanbevelingen ten aanzien van verkeersremmende maatregelen, sluipverkeer en de tweede fase.
Het nut en de noodzaak voor de omleiding is vooral gericht op het verminderen van de leefbaarheidsproblemen in Voorthuizen. Het MER toont aan dat de alternatieven leiden tot een aanzienlijke afname van deze problemen.
Recentere ontwikkelingen uit de Structuurvisie Barneveld (2009) en het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (2010) zijn in het MER niet meegenomen. Het is daardoor onzeker of de keuzes voor de alternatieven en het meest milieuvriendelijk alternatief wel op de juiste uitgangspunten gebaseerd zijn. In een aanvulling op het MER is de referentiesituatie geactualiseerd. Daaruit blijkt dat recente ontwikkelingen niet zullen leiden tot een andere selectie van alternatieven of meest milieuvriendelijk alternatief.
Klik hier voor jurisprudentie over dit project.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
ir. Wim Keijsers |
ir. Joep Lax |
drs. Jacques Leemans |
Voorzitter: prof. dr. Frans Saris
Werkgroepsecretaris: ir. Bart Barten
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Provincie Gelderland |
Bevoegd gezag |
---|
Provincie Gelderland |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Gelderland
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
C01.2 | tot 1-4-2011: Aanleg auto(snel)weg |
Bijgewerkt op: 19 mrt 2014