1049

SWAB-project A4, De Hoek - Prins Clausplein

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat wil de doorstroming op de achterlandverbinding A4 verbeteren.

Hoofdpunten uit het advies

In het richtlijnenadvies vraagt de Commissie speciale aandacht voor de volgende onderwerpen.:
  • uit te gaan van verkeerscijfers van 1999
  • bij de modelberekeningen niet uit te gaan van geslaagd SVV-II beleid
  • speciale aandacht te geven aan knelpunten op het onderliggend wegennet, die een directe relatie hebben met de doorstroming op de A4; deze knelpunten moeten reden kunnen zijn om specifieke maatregelen te treffen op de A4;
  • het mma te ontwikkelen vanuit de gelijkwaardigheid van de leefbaarheidsdoelen en de bereikbaarheidsdoelen;
  • scheiding van doelgroepenverkeer mee te nemen in alternatieven;
  • rekening te houden met beschermingsformules uit het SGR.In de aanbiedingsbrief bij haar advies constateert de Commissie dat nieuw beleid van het NVVP mogelijk dient te leiden tot aanpassing van de richtlijnen.

    De definitieve richtlijnen wijken op een aantal punten af van het advies van de Commissie.

    Het SVV-II beleid wordt op enkele punten genuanceerd maar blijft de basis voor de knelpuntenanalyse. Uitsluitend de effecten van aanpassingen op de A4 op het onderliggende wegennet worden meegenomen. Het mma wordt ontwikkeld als optimalisatie van alternatieven.

    De suggestie uit de aanbiedingsbrief om aanvullende richtlijnen op te stellen op basis van het NVVP is overgenomen.

  • Samenstelling van de laatste werkgroep

    prof. dr. ir. Rob van der Heijden

    ir. Wim Keijsers

    Hans J.A. van Leeuwen BSc

    ir. Anneke Nauta

    voorzitter

    drs. Leni van Rijn-Vellekoop

    werkgroepsecretaris

    ir. Veronica ten Holder

    Projectinformatie

    Bevoegd gezag

    Rijkswaterstaat, Ministerie van Volkhv., R.O. en Milieubeheer

    Initiatiefnemer

    Rijkswaterstaat

    Laatste advies uitgebracht op

    11 februari 2000