1064. Goederenspoor Antwerpen - Ruhrgebied; IJzeren Rijn
De Belgische regering heeft verzocht om het historische tracé van de IJzeren Rijn te reactiveren voor de afwikkeling van het goederenvervoer van Antwerpen naar het Duitse Ruhrgebied. Voor de besluitvorming over de reactivering wordt de Tracéwetprocedure gevolgd in combinatie met de procedure van de milieueffectrapportage (m.e.r.).
Procedure en adviezen
Richtlijnen |
---|
12-11-1999 Datum kennisgeving |
12-11-1999 Ter inzage legging van de informatie |
20-01-2000 Advies uitgebracht |
Richtlijnen |
Toetsing |
04-12-2000 Toetsingsadvies uitgebracht |
Toetsing |
Toetsing a |
14-05-2001 Kennisgeving MER |
14-05-2001 Ter inzage legging MER |
06-09-2001 Toetsingsadvies uitgebracht |
Toetsing a |
Opmerkingen bij de advisering
Een verantwoorde besluitvorming over een grensoverschrijdend spoortracé vereist volgens de Commissie dat de milieugevolgen van alle redelijkerwijs in beschouwing te nemen alternatieven grensoverschrijdend in kaart worden gebracht en in samenhang met elkaar worden vergeleken. Dat vereist dat ook de milieugevolgen van de verschillende alternatieven in Duitsland en België in samenhang met de milieugevolgen van de Nederlandse gedeelten van de verschillende tracés worden bekeken.
Parallel aan het opstellen van het MER is een internationale vergelijkende studie uitgevoerd, waarin onder meer de milieueffecten van de alternatieven naar voren komen. In de aanbiedingsbrief stelt de Commissie dat de afstemming tussen de internationale studie en het Nederlandse MER niet optimaal is. Dat heeft tot gevolg dat het moeilijk is op basis van de aangeleverde gegevens een volwaardige vergelijking te maken tussen (tijdelijke) oplossingen op Nederlands grondgebied en daarbuiten. De kwaliteit van het Nederlandse MER, inclusief de aanvullende informatie betreffende de onderbouwing van het meest milieuvriendelijke alternatief, de hydrologische situatie in het natuurgebied “de Meinweg”, de onderbouwing van de selectie van alternatieven en de toetsing aan Habitat- en Vogelrichtlijn is hoog.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
prof. dr. Ben Ale |
prof. dr. Chris Backes |
dr. Gijs-Jan van Blokland |
ir. Hammer |
ir. Wim Keijsers |
dr. Hans de Mars |
prof. ir. Maurits van Witsen |
Voorzitter: dr. ir. Gerrit Blom
Werkgroepsecretaris: drs. Stefan Morel
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Rijkswaterstaat |
Bevoegd gezag |
---|
Rijkswaterstaat |
Ministerie van Volkhv., R.O. en Milieubeheer |
Overige gegevens
Gebied: Belgium; Germany; Nederland, provincie Limburg; Nederland, provincie Noord-Brabant
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
C02.1 | tot 1-4-2011: Aanleg landelijke railweg (incl. wijzigen of weer in gebruik nemen) |
C02.2 | tot 1-4-2011: Aanleg (ondergrondse) spoorweg, busbaan, zweefspoor of andere constructie |
C02.3 | tot 1-4-2011: Wijziging of uitbreiding van spoor- of busbaan |
Bijgewerkt op: 28 dec 2007