1185. Multimodaal Transportcentrum (MTC) Valburg
De aanleg van een multimodaal transportcentrum (MTC), ten zuidoosten van Valburg, langs de Waal en op het kruispunt van de A15, de toekomstige Betuweroute en de eventuele doorgetrokken A73. Onderdelen van het MTC zijn een containerhaven, een binnenvaartservicecentrum, een railservicecentrum, een intern transportsysteem voor overslag tussen schip en spoor en een bedrijvencomplex van 300 ha (bruto). Het MTC wordt ontsloten via de A15, hiervoor wordt een nieuw weefvak aangelegd. Voor de aanleg van de haven wordt een deel van de primaire waterkering langs de Waal verlegd.
Procedure en adviezen
Toetsing |
---|
20-08-2001 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
22-08-2001 Kennisgeving MER |
22-08-2001 Ter inzage legging MER |
18-12-2001 Toetsingsadvies uitgebracht |
Toetsingsadvies |
Opmerkingen bij de advisering
De Stuurgroep MTC Valburg (IN) is van plan om ten zuidoosten van Valburg, langs de Waal en op het kruispunt van de A15, de toekomstige Betuweroute en de eventuele doorgetrokken A73 een multimodaal transportcentrum (MTC) aan te leggen. Het MTC moet een internationaal vervoersknooppunt worden met een containerhaven, een binnenvaartservicecentrum, een railservicecentrum , een intern transportsysteem voor overslag tussen schip en spoor en 300 ha bedrijventerrein. Voor de ontsluiting van het MTC wordt de (hoofd)infrastructuur aangepast. Voor de aanleg van de haven moet een deel van de primaire waterkering langs de Waal verlegd worden. De aanleg van de containerhaven en de aanleg van het bedrijventerrein zijn m.e.r.-plichtig. Het verleggen van de primaire waterkering en de realisering van weefvakken op de A15 zijn m.e.r.-beoordelingsplichtig, maar de initiatiefnemer heeft op voorhand verklaard dat deze elementen in het MER zullen worden meegenomen. Het MTC is eerder be-merd. In 1997 is reeds een MER opgesteld ter onderbouwing van het regionaal structuurplan KAN (project 799). In dit plan is de locatie en de omvang van het MTC vastgelegd. Om geen juridische risico’s te lopen hebben de initiatiefnemer en de bevoegde instanties besloten voor het bestemmingsplan en de dijkverlegging opnieuw m.e.r. te doorlopen. Zij hebben hierbij gebruik gemaakt van artikel 7.16 van de Wet milieubeheer (Wm) (overslaan van startnotitie en richtlijnen als een alternatief in een eerder MER aan de orde is geweest), waardoor direct een MER ter inzage is gelegd. Als MER zijn ter inzage gelegd het MER en een aanvullende Projectnotitie uit 1997, alsmede een ‘MER 2001’ en een aantal onderzoeksrapporten. In het MER 2001 wordt ingegaan op de verschillen met het MER 1997 en vindt, op basis van een aantal milieuonderzoeken, een nadere detaillering en actualisering plaats.De werkgroep vindt het MER op een aantal punten onvoldoende en heeft om een aanvulling gevraagd. Het gaat om de volgende tekortkomingen:
Kort na de informele aankondiging van de constateringen van de Commissie werd bekend dat de Stuurgroep aan de bevoegde instanties voorstelt om de m.e.r.-procedure overnieuw te doen. De belangrijkste redenen hiervoor zijn:
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
drs. Peter van den Dries |
ir. Casper van der Giessen |
ir. Hans Huizer |
ir. Marlies Verspui |
Voorzitter: dr. ir. Joseph Geerards
Werkgroepsecretaris: ir. Marijke Bremmer
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Stuurgroep MTC |
Bevoegd gezag |
---|
Gelderland |
Nijmegen |
Overbetuwe |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Gelderland
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
C01.4 | tot 1-4-2011: Verbreding hoofdweg of ombouw tot autosnelweg |
C04.1 | tot 1-4-2011: Aanleg haven, of laad- en lospier voor schepen >= 1350ton |
C11.2 | tot 1-4-2011: Aanleg bedrijventerrein >= 150ha |
D02.0 | tot 1-4-2011: Overlaadstation >= 25ha: aanleg, wijzigen of uitbreiden |
D12.1 | tot 1-4-2011: Zee-, delta- of rivierdijk: wijziging of uitbreiding |
Bijgewerkt op: 07 feb 2008