1258. Luchthavenbesluit luchthaven Volkel
Voor de militaire luchthaven Volkel wordt een luchthavenbesluit opgesteld. Dat besluit legt onder meer het gebruik van de luchthaven en een geluidszone vast. Ter onderbouwing van het besluit heeft de Commandant der luchtstrijdkrachten een milieueffectrapport opgesteld. Het rapport beschrijft de milieuruimte die de luchtmachtbasis nodig heeft.
Procedure en adviezen
Richtlijnen |
---|
23-05-2002 Datum kennisgeving |
23-05-2002 Ter inzage legging van de informatie |
19-07-2002 Advies uitgebracht |
Richtlijnen |
Toetsing |
06-05-2014 Kennisgeving MER |
07-05-2014 Ter inzage legging MER |
27-06-2014 Voorlopig advies uitgebracht |
voorlopig toetsingsadvies |
persbericht |
Toetsing aanvulling op het MER |
05-11-2014 Advies uitgebracht |
Persbericht |
Toetsingsadvies |
Opmerkingen bij de advisering
Toetsingsadvies aanvulling milieueffectrapport
De Commissie constateerde eerder dat de geluidhinder in een te klein gebied was onderzocht. Uit de nieuwe gegevens blijkt dat meer dan 50% van de mensen die ernstige hinder ondervinden buiten het eerder onderzochte gebied wonen. De nieuwe informatie laat ook zien dat de verschillen tussen de vliegroutes groter zijn. Verder geeft het rapport nu de kans op ongevallen met grote aantallen slachtoffers en laat het zien waar in de omgeving van de luchthaven risicovolle bedrijven liggen. De Commissie vindt dat het rapport de milieueffecten van de luchthaven nu goed beschrijft. De minister maakt op grond van de nieuwe gegevens een andere afweging en kiest voor de vliegroute die de minste hinder veroorzaakt en voor de geluidszone die daarbij hoort.
Toetsingsadvies
De Commissie constateert dat het milieueffectrapport vooral is opgesteld om duidelijk te maken of de luchthavenactiviteiten de bouwplannen van de omliggende gemeenten in de weg staan. Op twee punten mist de Commissie nog belangrijke informatie. Het gebied waarbinnen de geluidhinder nu is onderzocht, is te klein. Een belangrijk deel van de mensen die ernstige hinder ervaren, woont naar verwachting namelijk buiten het onderzochte gebied. Wordt een groter gebied in de analyse betrokken, dan kan dat leiden tot een andere beoordeling van mogelijke vliegroutes of van de te realiseren bouwplannen. Ook ontbreekt er nog informatie over externe veiligheid.
Richtlijnenadvies
In de startnotitie uit 2002 staat dat een deel van de gegevens gerubriceerd is. Voor het milieueffectrapport betekent het dat onvoldoende gegevens voorhanden zullen zijn om bijvoorbeeld de berekeningen van de geluids- en risicocontouren te kunnen toetsen. Met andere woorden, de Commissie, de overige adviseurs en de insprekers zullen in dat geval de aanwijzing niet intensief, maar slechts globaal kunnen toetsen. In haar richtlijnenadvies heeft de Commissie de geluidhinder en externe veiligheid aangemerkt als belangrijkste milieuaspecten. Ze adviseerde ook om het terugdringen van de hinder in omliggende woonkernen te onderzoeken in relatie tot het gebruik van de luchtmachtbasis.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
ir. Ton Dassen |
ir. Hans Huizer |
dr. Yvo Kok-Palma |
ing. Rob Vogel |
Voorzitter: dr. Kees Linse
Werkgroepsecretaris: dr. Johan Lembrechts
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Ministerie van Defensie |
Bevoegd gezag |
---|
Ministerie van Defensie |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Noord-Brabant
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
002 | Vrijwillige m.e.r. |
C06.2 | tot 1-4-2011: Wijziging in inrichting of intensivering gebruik luchtvaartterrein (voor Schiphol inclusief luchtverkeerswegen) |
Bijgewerkt op: 05 nov 2014