1611. A12-BRAVO projecten 3, 4, 6ab, 6c en 8 te Woerden
De aanleg van een tweestrooks regionale weg van de A12 (Nieuwerbrug/Waarder) naar bedrijventerrein Middelland in Woerden, een tweestrooks regionale weg van de nieuwe A12-aansluiting (Woerden-Oost) westwaarts en direct ten noorden van de A12, een westelijke randweg om Harmelen en een verbindingsweg ten oosten van Harmelen.
Procedure en adviezen
Richtlijnen |
---|
23-05-2005 Datum kennisgeving |
23-05-2005 Ter inzage legging van de informatie |
29-07-2005 Advies uitgebracht |
Advies voor richtlijnen |
Toetsing |
07-07-2008 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
Toetsing geactualiseerd MER |
23-12-2009 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
Toetsing geactualiseerd MER en de aanvulling daarop |
26-03-2010 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
23-04-2010 Toetsingsadvies uitgebracht |
Toetsingsadvies geactualiseerd milieueffectrapport |
Opmerkingen bij de advisering
Richtlijnen
De Commissie heeft in haar richtlijnenadvies de volgende hoofdpunten voor het MER aangemerkt:
- Een samenhangende verkeerskundige beschouwing van alle BRAVO-projecten;
- De effecten van de realisatie van BRAVO-project 3 en BRAVO-projecten 6a, 6b en 8 op de luchtkwaliteit en toetsing aan de geldende grenswaarden uit het Besluit Luchtkwaliteit;
- Een publieksvriendelijke samenvatting.
Toetsing
Naar aanleiding van de opmerkingen van de Commissie tijdens de toetsing van het milieueffectrapport (MER) A12-Bravo projecten 3, 6ab en 8 te Woerden, hebben de initiatiefnemer en het bevoegd gezag besloten om het adviesverzoek voor het MER in te trekken, zodat een geactualiseerd MER kon worden opgesteld.
Toetsing geactualiseerd milieueffectrapport
Voor de A12-Bravo projecten 3, 4, 6ab, 6c en 8 is een nieuw geactualiseerd milieueffectrapport opgesteld. Over dit MER heeft de Commissie een toetingsadvies uitgebracht.
Het MER laat zien dat de alternatieven (projectcombinaties 1 en 2) leiden tot een betere bereikbaarheid en leefbaarheid voor westelijk Woerden en Harmelen, maar de grootste knelpunten (zoals die op de Europabaan) blijven bestaan. De effecten op verkeersveiligheid en barrièrewerking zijn met name kwalitatief uitgewerkt maar voldoende om de alternatieven te beoordelen op doelbereik.
De verdere uitwerking en inrichting van de afzonderlijke deelprojecten vraagt naast het MER een meer gedetailleerde verkeersanalyse om de exacte omvang en locaties van knelpunten, de effecten van congestie op de luchtkwaliteit en eventuele mitigerende maatregelen in kaart te brengen.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
ir. Hans Huizer |
ing. Ben Peters |
ir. Robbert de Vries |
Voorzitter: drs. Hans Ouwerkerk
Werkgroepsecretaris: ir. Bart Barten
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Gemeente Woerden |
Provincie Utrecht |
Bevoegd gezag |
---|
Gemeente Woerden |
Gemeente Bodegraven Reeuwijk |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Utrecht
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
C01.2 | tot 1-4-2011: Aanleg auto(snel)weg |
Bijgewerkt op: 19 dec 2012