1794. Verder werken aan de toekomst van Schiphol en de regio
Initiatiefnemers Schiphol Group en LVNL willen een aanpassing van het milieustelsel om een ander gebruik van de luchthaven Schiphol te kunnen realiseren.
Procedure en adviezen
Richtlijnen |
---|
18-04-2007 Datum kennisgeving |
18-04-2007 Ter inzage legging van de informatie |
25-06-2007 Advies uitgebracht |
Advies voor richtlijnen |
Toetsingsadvies over het MER voor de korte termijn |
14-08-2007 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
10-09-2007 Kennisgeving MER |
10-09-2007 Ter inzage legging MER |
22-11-2007 Toetsingsadvies uitgebracht |
Persbericht toetsing |
Toetsingsadvies |
Toetsingsadvies hinderbeperkende maatregelen korte termijn |
21-08-2009 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
02-09-2009 Kennisgeving MER |
02-09-2009 Ter inzage legging MER |
06-11-2009 Toetsingsadvies uitgebracht |
Aanvullend toetsingsadvies |
Opmerkingen bij de advisering
Voor de korte termijn (tot 2010) wordt een –tijdelijke- aanpassing van het milieustelsel gevraagd aan de minister van Verkeer en Waterstaat en de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu. Voor de aanpassing van het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol (LVB) is een milieueffectrapport (MER) voor de korte termijn opgesteld.
Het MER voor de korte termijn geeft voldoende informatie om het LVB aan te kunnen passen. Voor het MER voor de langere termijn zijn er verbeterslagen te maken:
- alternatieven moeten op dezelfde uitgangspunten worden gebaseerd, zodat ze goed vergelijkbaar zijn;
- er moet een meest milieuvriendelijk alternatief worden onderzocht , dat realistisch is en de milieubelasting maximaal terugdringt;
- de onzekerheden in de berekeneningsmethoden voor de geluidsbelasting moeten worden ingeperkt;
- luchtkwaliteit en externe veiligheid moeten beter in beeld worden gebracht.
Voor de middellange termijn (tot 2018-2020) zou een separaat MER worden opgesteld, en het LVB opnieuw worden vastgesteld. In 2008 is geconstateerd dat aanpasing van het LVB voor 2012 niet nodig is, in verband met de langzamere groei van het aantal vliegtuigbewegingen dan eerder werd verondersteld. De m.e.r.-procedure is daarmee voorlopig stopgezet. Eind 2009/begin 2010 zal nut en noodzaak van een een LVB-wijziging opnieuw worden bezien.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
prof. dr. Ben Ale |
dr. Gijs-Jan van Blokland |
Sip Koopmans |
ir. Kees van Luijk |
prof.dr. Henk Meurs |
dr. Joost Wesseling |
dr. ir. Tjeert ten Wolde |
Voorzitter: ir. Niek Ketting
Werkgroepsecretaris: dr. Johan Lembrechts
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Schiphol Group |
Luchtverkeersleiding Nederland |
Bevoegd gezag |
---|
Ministerie van Infrastructuur en Milieu |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Noord-Holland
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
C06.1 | tot 1-4-2011: Luchtvaartterrein met landingsbaan >= 1800m: aanleg, inrichting of gebruik |
Bijgewerkt op: 17 nov 2015