2470. Structuurvisie Den Helder
De gemeente Den Helder werkt aan een structuurvisie 2025. De structuurvisie vertaalt de strategische visie 2020 in een ruimtelijk beleidskader en beoogt sturing te geven aan en samenhang aan te brengen in de gewenste ruimtelijke ontwikkelingen tot 2025. Voor de besluitvorming over de structuurvisie wordt een procedure voor plan-m.e.r. doorlopen.
Procedure en adviezen
Reikwijdte en detailniveau |
---|
05-08-2010 Adviesaanvraag bij de Commissie mer |
05-08-2010 Aankondiging start procedure |
05-08-2010 Ter inzage legging van de informatie over het voornemen |
30-09-2010 Advies reikwijdte en detailniveau uitgebracht |
Advies reikwijdte en detailniveau |
Toetsing |
04-01-2012 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
05-01-2012 Kennisgeving MER |
05-01-2012 Ter inzage legging MER |
28-02-2012 Toetsingsadvies uitgebracht |
Toetsingsadvies |
Opmerkingen bij de advisering
Toetsing
De Commissie vindt dat het MER een goed inzicht biedt in de ruimtelijke ontwikkelingen tot 2025 met mogelijk belangrijke milieueffecten. Mogelijke locaties voor het vestigen van een regionaal Motorcrossterrein binnen de gemeente Den Helder en, op hoofdlijnen, de milieugevolgen hiervan zijn in het MER goed uitgewerkt. De Passende beoordeling bij het MER geeft voor het schaalniveau van de structuurvisie goed inzicht in de ruimtelijke ontwikkelingen met mogelijk significante gevolgen voor Natura 2000-gebieden. Het MER maakt duidelijk dat bij de uitwerking van deze ontwikkelingen een meer gedetailleerde Passende beoordeling noodzakelijk is.
De Commissie mist echter in het MER de beschrijving van een zogenoemd nulplusalternatief. Dat is een aangepaste Noordvariant, maar zonder tunnel en zonder verplaatsing van de TESO-aanlanding, maar met optimalisering van de overige havenactiviteiten en de infrastructuur. Ook vindt zij de effecten voor verkeer, geluid en luchtkwaliteit onvoldoende ver uitgewerkt. Op deze punten heeft de Commissie om een aanvulling op het MER gevraagd.
De gemeente heeft aangegeven deze informatie te leveren op het moment dat de planvorming over de haven en het verkeer wordt vervolgd.
Reikwijdte en detailniveau
De Commissie beschouwde de volgende punten als essentieel voor het milieueffectrapport:
- een beschrijving van de planonderdelen en projecten die in de structuurvisie worden vastgelegd, inclusief een onderbouwing van reeds gemaakte keuzes;
- een beschrijving en onderbouwing van de mogelijke alternatieven voor de m.e.r.-(beoordelings)plichtige activiteiten en voor die planonderdelen waarvoor nog geen definitieve keuzes zijn gemaakt;
- inzicht in de mate waarin de gestelde doelen en (duurzaamheids)ambities kunnen worden behaald met de voorgenomen activiteiten, alternatieven en extra mitigerende maatregelen;
- een passende beoordeling die inzicht biedt in de mogelijke gevolgen voor Natura 2000-gebieden.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
dr. Norbert Dankers |
drs. Hans Schouffoer, MPA |
ir. Jan Termorshuizen |
drs. Gerrit de Zoeten |
Voorzitter: prof. dr. ir. Rudy Rabbinge
Werkgroepsecretaris: Dick Spel
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Gemeente Den Helder |
Bevoegd gezag |
---|
Gemeente Den Helder |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Noord-Holland
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
003.1 | tot 1-4-2011: Vrijwillig advies r&d of richtlijnen |
007.3 | Plan-m.e.r. vanwege passende beoordeling |
D04 | 2011: haven/pier |
D11.3 | 2011: industrieterrein |
D43 | 2011: race- en testbanen gemotoriseerde voertuigen |
Bijgewerkt op: 14 dec 2012