3282. Beter Bereikbaar Wageningen
De provincie Gelderland wil de bereikbaarheid van Wageningen, in het bijzonder van de Campus en het ‘Business and Science Park’, verbeteren. Dit is een randvoorwaarde voor de verdere ontwikkeling van de samenwerking tussen bedrijfsleven en universiteit (in de zogenoemde Food Valley). De bereikbaarheid staat nu al onder druk. De provincie voorziet dat de druk groter wordt als gevolg van geplande woningbouw- en bedrijventerreinontwikkelingen in en nabij Wageningen. Om de bereikbaarheid te verbeteren, wil de provincie een nieuwe route naar de Campus aanleggen. Zij gaat hiervoor een inpassingsplan opstellen. Voordat de provincie een besluit neemt, worden de milieugevolgen onderzocht in een milieueffectrapport. Provinciale Staten hebben de Commissie m.e.r. gevraagd om de inhoud van het rapport te beoordelen.
Procedure en adviezen
Reikwijdte en detailniveau |
---|
21-12-2017 Adviesaanvraag bij de Commissie m.e.r. |
07-03-2018 Aankondiging start procedure |
15-03-2018 Ter inzage legging van de informatie over het voornemen |
31-05-2018 Advies reikwijdte en detailniveau uitgebracht |
Advies reikwijdte en detailniveau |
Persbericht |
Toetsing |
02-03-2020 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie m.e.r. |
24-06-2020 Toetsingsadvies uitgebracht |
Toetsingsadvies |
Persbericht |
Opmerkingen bij de advisering
Toetsingsadvies
Om de bereikbaarheid van Wageningen, en in het bijzonder de Wageningen Campus en het Business and Science Park, te verbeteren, wil de provincie de Mansholtlaan en Nijenoord Allee aanpassen of een nieuwe weg aanleggen, de Campusroute. In het milieurapport zijn de milieugevolgen van beide opties onderzocht, maar is nog geen keuze gemaakt.
Het rapport bevat veel en goed onderzoek, maar maakt niet duidelijk waarom het zich alleen richt op deze twee opties. De Commissie vindt bijvoorbeeld het ombouwen van de busbaan ook voor de hand liggen en vraagt zij zich af of sommige afgevallen alternatieven met aanpassingen niet ook aan de eisen voldoen. Ook zijn alternatieven afgevallen vanwege te hoge kosten, maar de nu onderzochte alternatieven hebben ook hoge kosten.
Met een verandering in verkeersstromen, verandert langs de wegen ook het geluid en de luchtkwaliteit wegen. Laat in het milieueffectrapport zien waar en in welke mate het geluid en de luchtkwaliteit beter of slechter wordt, adviseert de Commissie. Ten slotte is het advies om aan te geven in hoeverre opties mogelijk zijn vanwege beschermde natuur.
De Commissie adviseert het rapport aan te vullen voordat over een optie besloten wordt, zodat het milieubelang daarbij volwaardig wordt meegewogen
Advies reikwijdte en detailniveau
De Commissie adviseert om in het op te stellen rapport de doelstelling van het project helder te omschrijven en aan te geven waaraan moet zijn voldaan om van een geslaagd project te spreken. Gaat het alleen om de verbetering van de doorstroming van het verkeer of bijvoorbeeld ook over de oversteekbaarheid en veiligheid? Eerder zijn al alternatieven voor de weg afgevallen, zoals het verbeteren van bestaande infrastructuur. Om de uiteindelijke keuze goed te kunnen onderbouwen, adviseert de Commissie om in het rapport beter aan te geven waarom alternatieven zijn afgevallen.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
drs. Wibe Altenburg |
ir. Tilly Fast |
ir. Joep Lax |
ing. Caspar Slijpen |
Werkgroepsecretaris: Secretaris nog niet bekend
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Provincie Gelderland |
Bevoegd gezag |
---|
Provincie Gelderland |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Gelderland
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
007.3 | Plan-m.e.r. vanwege passende beoordeling |
C01.2 | 2011: auto(snel)weg |
Bijgewerkt op: 08 okt 2022