3521

MIRT-planuitwerking A7/A8 Amsterdam-Hoorn

De minister wil de doorstroming op de A7/A8 tussen Amsterdam en Hoorn verbeteren. Daarvoor wil zij onder andere in de Coentunnel de reserverijstroken openstellen, het knooppunt Zaandam aanpassen en de A8, tussen de knooppunten Coenplein en Zaandam, verbreden naar vijf rijstroken aan beide kanten. Ze wil hierbij rekening houden met de landschappelijke en cultuurhistorische waarden in het gebied, zoals Unesco-werelderfgoed De Beemster, en die versterken waar mogelijk. Voor het besluit van de minister over het project worden de milieugevolgen onderzocht in een milieueffectrapport.

Hoofdpunten uit het advies

Advies reikwijdte en detailniveau
In eerdere onderzoeken voor de Corridor Amsterdam-Hoorn zijn al kansrijke maatregelen onderzocht om de weg beter in het landschap te laten passen, zoals de plek voor bomenrijen, fietsverbindingen en zichtwallen. Onderzoek de effecten van deze maatregelen, dan komen de gevolgen voor het landschap in beeld, adviseert de Commissie. Kijk ook naar de effecten in totaal en niet alleen naar de afzonderlijke delen van de A7/A8. Dit kan de landschappelijke en cultuurhistorische waarden van het landschap versterken en mogelijke verslechtering voorkomen.

Samenstelling van de laatste werkgroep

dr. Roeland During

ir. Hans Huizer

ing. Peter Kroeze

drs. Allard van Leerdam

voorzitter

ir. Harry Webers

werkgroepsecretaris

Marianne Schuerhoff MSc

Projectinformatie

Bevoegd gezag

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Initiatiefnemer

Rijkswaterstaat

Laatste advies uitgebracht op

5 januari 2021