Het voornemen betreft de mogelijke doortrekking van de A15 door de Over-Betuwe tussen het knooppunt Ressen en de A12 (Arnhem – Oberhausen).
Hoofdpunten uit het advies
De doortrekking van de A15 hangt samen met de Betuweroute1.
Naar het oordeel van de Commissie bevatte het MER voldoende informatie om het milieubelang een volwaardige plaats te geven in de besluitvorming over de wenselijkheid (‘nut en noodzaak’) van de doortrekking van de A15 tussen het knooppunt Ressen en de A12.
Als tot doortrekking van de A15 zou worden besloten, verschaft het MER voldoende informatie over de daarmee verbonden gevolgen voor het milieu om bij de keuze uit de diverse tracéalternatieven het milieubelang volwaardig te laten meewegen. Wel zou, volgens de Commissie, de inpassing van de weg en de precieze milieugevolgen daarvan voor het ontwerp-tracébesluit (OTB) nog nader moeten worden uitgewerkt.
Op 4 oktober 1996 hebben beide ministers een standpunt ingenomen: de noodzaak om de A15 door te trekken is er vooralsnog niet. De A15 (Ressen – A12) blijft wel onderdeel van het hoofdwegennet als aangeduid in het Structuurschema Verkeer en Vervoer 2.
Nadat de Minister van Verkeer en Waterstaat hiervoor toestemming had verleend, nodigde in juli 2001 de provincie bouwbedrijven uit voor een publiek-privaat samenwerkingsproject om de verbinding van Bemmel naar Zevenaar door te trekken en aan te sluiten op de A12.
1 Zie project 330.