Om de verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren en om het Nationaal Park Nieuw Land te ontsluiten willen de provincie Flevoland en de gemeente Lelystad de Rondweg Lelystad-Zuid aanleggen. Voordat de provincie, in samenspraak met de gemeente, besluit over de aanleg van Rondweg Lelystad Zuid zijn de milieugevolgen onderzocht in een milieueffectrapport.
Hoofdpunten uit het advies
Toetsingsadvies
Door de nieuwe woonwijk zal het verkeer in Lelystad toenemen. Het milieueffectrapport maakt volgens de Commissie onvoldoende duidelijk of de gekozen inrichting van de weg de toekomstige knelpunten voldoende oplost of dat ook maatregelen aan de bestaande wegen nodig zijn. Werk daarom beter uit hoe de weg en wijk op elkaar inwerken.
Verder vraagt de Commissie om voor een aantal onderwerpen meer informatie te geven, zoals over natuur, stikstof, geluid en lucht en over de vergelijkingsbasis van de verschillende oplossingen.
De Commissie adviseert deze informatie toe te voegen aan het milieueffectrapport, zodat het milieubelang volwaardig kan worden meegewogen in de besluitvorming. De gemeente heeft aangegeven het milieueffectrapport aan te vullen
Advies reikwijdte en detailniveau
De Commissie adviseert om de milieugevolgen van alle ontwikkelingen in het gebied samen in beeld te brengen. Laat zien hoe de samenhang tussen alle plannen doorwerkt in de keuze voor milieubeschermende maatregelen, zoals faunapassages of geluidswallen. Voor een vergelijking van de milieueffecten is verder een heldere referentiesituatie van belang. Beschrijf daarom goed over welke ontwikkelingen in het gebied al is besloten en waarover de provincie en gemeente nog moeten besluiten.
In de NRD is een voorkeur uitgesproken voor een route langs de bosrand. Dit kan mogelijk gevolgen hebben voor het natuurgebied. Onderzoek of deze route nog steeds de voorkeur heeft als de milieugevolgen zijn onderzocht. Toets of de doelen worden gehaald en de knelpunten worden opgelost