1166. Reconstructie N356 Centrale As, kanaalverlegging Prinses Margrietkanaal te Burgum
Reconstructie van de N356/N913 Dokkum-Veenwouden-Burgum-Nijega/Garyp tot een autoweg met een 100 km per uur regiem. Omlegging van het Prinses Margrietkanaal bij de kruising met de Centrale As.
Procedure en adviezen
Richtlijnen |
---|
20-04-2001 Datum kennisgeving |
20-04-2001 Ter inzage legging van de informatie |
22-06-2001 Advies uitgebracht |
Advies voor richtlijnen |
Toetsing |
15-09-2005 Kennisgeving MER |
15-09-2005 Ter inzage legging MER |
17-10-2005 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
19-12-2005 Toetsingsadvies uitgebracht |
Toetsingsadvies |
Toetsing aanvulling op het MER |
14-01-2006 Kennisgeving MER |
14-01-2006 Ter inzage legging MER |
19-01-2006 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
27-03-2006 Toetsingsadvies uitgebracht |
Toetsingsadvies over aanvulling |
Aanvullende toetsing op het MER |
12-01-2010 Ter inzage legging MER |
12-01-2010 Kennisgeving MER |
19-02-2010 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
15-04-2010 Toetsingsadvies uitgebracht |
Toetsingsadvies |
Opmerkingen bij de advisering
In december 2005 heeft de Commissie een toetsingsadvies over het MER uitgebracht, waarin zij heeft geconstateerd dat op enkele punten essentiële informatie in het MER ontbreekt. De tekortkomingen betreffen het meest milieuvriendelijke alternatief, verkeer, ecohydrologische effecten, cultuurhistorie, geluid en de samenvatting. Het voorliggende advies gaat over de aanvulling op het MER. De Commissie heeft beoordeeld dat in het MER inclusief de aanvulling hierop de essentiële informatie aanwezig is om het milieubelang bij het besluit mee te wegen. Daarnaast heeft zij aanbevolen een aantal keuzemogelijkheden bij het besluit nader te onderbouwen door een meer expliciete afweging te presenteren.
In een aanvulling (november 2009) worden de milieueffecten van de omlegging van het Prinses Margrietkanaal bij de kruising met de Centrale As nader in beeld gebracht. De Commissie is van oordeel dat de essentiële informatie voor de besluitvorming in de aanvulling aanwezig is. De Commissie adviseert bij de vervolgbesluitvorming over de wijze waarop de grond zal worden afgevoerd en het kanaal zal worden gegraven rekening te houden met eventuele hinder en overlast en mogelijke mitigerende maatregelen.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
ir. Casper van der Giessen |
ir. Johan van der Gun |
drs. Yvonne van Manen |
Voorzitter: drs. Marieke van Rhijn
Werkgroepsecretaris: drs. Jeltje Siedsma
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Provincie Fryslân |
Bevoegd gezag |
---|
Provincie Fryslân |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Friesland
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
008.2 | Besluit-m.e.r. en plan-m.e.r. vanwege kaderstelling |
C01.5 | tot 1-4-2011: Verbreding van auto(snel)weg of andere weg >= 10km, of ombouw andere weg tot auto(snel)weg |
D03.0 | tot 1-4-2011: Waterweg voor schepen >=900 ton: aanleg, wijzigen of uitbreiden |
Bijgewerkt op: 14 dec 2012