2990. Doorstroomstation Utrecht
De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu wil het spoorwegstation Utrecht Centraal ombouwen tot Doorstroomstation Utrecht (DSSU). Doel van deze ombouw is de capaciteit, kwaliteit en robuustheid van de railinfrastructuur rond Utrecht Centraal te vergroten. Hierdoor kunnen meer treinen over het spoor door Utrecht gaan rijden. Het project is vastgelegd in een ontwerp-Tracébesluit. Voordat de staatssecretaris hierover een besluit neemt zijn de milieugevolgen onderzocht in een milieueffectrapport. De staatssecretaris heeft de Commissie gevraagd het rapport te toetsen.
Procedure en adviezen
Toetsing |
---|
21-10-2014 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
17-12-2014 Kennisgeving MER |
18-12-2014 Ter inzage legging MER |
11-03-2015 Toetsingsadvies uitgebracht |
Persbericht |
Toetsingsadvies |
Opmerkingen bij de advisering
Toetsingsadvies
Het rapport laat zien dat door het nemen van maatregelen (bijvoorbeeld geluidschermen en raildempers) aan wettelijke normen (zoals voor geluid) voldaan wordt. Ondanks deze maatregelen blijkt uit het rapport dat het DSSU zorgt voor een toename van overlast voor omwonenden, vooral de trillingshinder neemt toe.
Met verlaging van de snelheid van goederentreinen kan trillinghinder worden beperkt. De mogelijkheden hiervoor zijn niet onderzocht. De Commissie adviseert dit alsnog te doen zodat duidelijk wordt welke extra mogelijkheden de staatssecretaris heeft om trillingshinder te voorkomen.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
ir. Jan Bakker |
ing. Eugène de Beer |
ir. Edgar Snijders |
Voorzitter: ir. Jan Jaap de Graeff
Werkgroepsecretaris: drs. Roel Meeuwsen
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Prorail |
Bevoegd gezag |
---|
Ministerie van Infrastructuur en Milieu |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Utrecht
Bijgewerkt op: 11 mrt 2015