346. Noordoosttangent Tilburg
De gemeenten Berkel-Enschot en Tilburg hebben het plan om in twee fasen een Noordoosttangent bij Tilburg aan te leggen. Doel van de voorgenomen aanleg is de verkeersproblematiek in het noordoostelijk deel van de stadsregio Tilburg op te lossen, de kwaliteit van het woon- en leefmilieu in deze stadsregio en de bereikbaarheid van Tilburg-Noord te verbeteren. Het project beslaat twee fasen: voor fase 1 is de gemeente Berkel-Enschot bevoegd gezag in verband met het bestemmingsplan; in fase 2 de gemeente Tilburg.
Procedure en adviezen
Richtlijnen |
---|
21-03-1991 Datum kennisgeving |
21-03-1991 Ter inzage legging van de informatie |
23-05-1991 Advies uitgebracht |
Advies voor richtlijnen |
Toetsing |
10-06-1993 Kennisgeving MER |
10-06-1993 Ter inzage legging MER |
17-06-1993 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
31-08-1993 Toetsingsadvies uitgebracht |
Toetsingsadvies |
Opmerkingen bij de advisering
Dit project kent naast inhoudelijke bijzonderheden ook enkele procedurele bijzonderheden.
De procedure is gestart op een moment dat voor het project geen m.e.r.-plicht gold op basis van het toenmalige Besluit m.e.r. De ministers van VROM en LNV hebben echter op 12 juli 1990 een spoedaanwijzing m.e.r. gegeven op grond van artikel 41d, lid 1 van de Wabm1
Beide gemeenten hebben beroep ingesteld tegen deze aanwijzing bij de Raad van State. Op 6 januari 1993 vernietigde de Raad van State de ministeriële aanwijzing. Als belangrijkste reden werd gesteld dat de ministers alleen een aanwijzing hadden mogen geven voor een gehele categorie activiteiten (i.c. een categorie wegen) en niet voor een individueel geval, zoals deze Noordoosttangent Vanwege de verdere voortgang van de m.e.r.-procedure en de mogelijkheid dat de Noordoosttangent alsnog m.e.r.-plichtig zou kunnen worden vanwege de aanpassing van het Besluit m.e.r. per 1 januari 1992 – waarbij autowegen zonder beperkingen m.e.r.-plichtig werden – hebben beide gemeenten besloten om de m.e.r.-procedure vrijwillig door te zetten.
In de aanbiedingsbrief bij het toetsingsadvies constateerde de Commissie dat geen der varianten een oplossing bood voor de gesignaleerde verkeersproblematiek in en rondom Tilburg; bij opening van de weg zal de capaciteit ervan meteen volledig benut zijn. Een vermindering van het probleem zal alleen plaats vinden indien er een vergaand verkeerscirculatieplan wordt ingevoerd en er een goede oplossing wordt gevonden voor de ontsluiting van de nieuw aan te leggen woonwijk.
Tegen het besluit door Berkel-Enschot over de aanleg van de eerste fase is in augustus/sep tember 1994 beroep aangetekend.
1 Bij de overgang naar de Wet milieubeheer omgezet in artikel 7.4, lid 1 van de Wm.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
drs. John Beijersbergen |
ir. Peter van Eck |
ing. Paul Peeters |
dr. ir. Evert de Ruiter |
Voorzitter: ir. Peter van Duursen
Werkgroepsecretaris: dr. Nicole van Buren
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Tilburg |
Bevoegd gezag |
---|
Berkel-Enschot |
Tilburg |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Noord-Brabant
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
002 | Vrijwillige m.e.r. |
C01.2 | tot 1-4-2011: Aanleg auto(snel)weg |
Bijgewerkt op: 31 aug 2007