1867. Omlegging A9 bij Badhoevedorp
Rijkswaterstaat wil de A9 ter hoogte van Badhoevedorp verleggen, zodat deze niet langer de bebouwde kom doorsnijdt.
Procedure en adviezen
Richtlijnen |
---|
31-01-2007 Datum kennisgeving |
31-01-2007 Ter inzage legging van de informatie |
30-03-2007 Advies uitgebracht |
Advies voor richtlijnen |
Toetsing |
09-04-2009 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
15-04-2009 Kennisgeving MER |
15-04-2009 Ter inzage legging MER |
02-07-2009 Toetsingsadvies uitgebracht |
Toetsingsadvies |
Opmerkingen bij de advisering
Richtlijnenadvies
In een bestuursovereenkomst uit 2005, getekend door een groot aantal partijen, is de wens tot verlegging van deze weg al vastgelegd. De Commissie geeft in het richtlijnenadvies aan, dat het wenselijk ware geweest, wanneer met alle betrokken partijen eerst een integraal keuzeproces (bijvoorbeeld met behulp van een plan-m.e.r.) op strategisch niveau was doorlopen. Dit was wenselijk geweest, omdat de verlegging van de A9 en de ruimtelijke ontwikkelingen in het plangebied elkaar sterk beïnvloeden.
Omdat een dergelijke integrale aanpak buiten de scope van een Tracé/MER-procedure valt, is de Commissie in het advies uitgegaan van een normale Tracé/MER-aanpak. Zij vindt echter dat daarbij de relatie met ruimtelijke ontwikkelingen in het plangebied niet uit het oog mag worden verloren.
Als hoofdpunten voor het MER merkt de Commissie aan:
- Een goede definitie en onderbouwing van de probleemstelling;
- De gevolgen voor verkeer, geluid en luchtkwaliteit van de verschillende ruimtelijke scenario’s en A9-alternatieven;
- De effecten van de doorsnijding van het Groene Carré op recreatie en natuur;
- De mate waarin maatregelen uit het flankerend beleid (zoals beprijzing) zelfstandig invloed hebben op leefbaarheid en bereikbaarheid bij het bestaande tracé.
Toetsingsadvies
De Commissie is van mening dat het MER voldoende informatie voor de besluitvorming bevat. De alternatieven voor omlegging van de A9 zijn systematisch getoetst op milieueffecten en doelbereik. Doordat het MER zich vooral richt op de omlegging van de A9 zijn de gevolgen van de (andere) ruimtelijke ontwikkelingen in het plangebied nog niet duidelijk. Dit is een aandachtspunt voor de nadere uitwerking. Verder vraagt de Commissie speciale aandacht voor het ontwerp van het knooppunt Badhoevedorp en uitwerking van mitigerende en compenserende maatregelen, gericht op ontwikkeling van de Groene As en het Groene Carré
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
ir. Hans Huizer |
drs. Allard van Leerdam |
prof.dr. Henk Meurs |
drs. Gerrit de Zoeten |
Voorzitter: ir. Niek Ketting
Werkgroepsecretaris: drs. Pieter Jongejans
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Rijkswaterstaat |
Bevoegd gezag |
---|
Ministerie van Infrastructuur en Milieu |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Noord-Holland
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
C01.1 | Aanleg hoofdweg |
Bijgewerkt op: 07 jul 2009