De provincie Limburg en de gemeente Nederweert willen de verkeers- en leefbaarheidsproblemen op de N266 aanpakken. De N266 vormt een barrièrie tussen Nederweert en Budschop en de verkeersveiligheid en doorstroming voldoen niet. De alternatieven die worden onderzocht zijn een randweg aan de westkant, een randweg aan de oostkant en een verbeterde inpassing van de bestaande N266.
Hoofdpunten uit het advies
Toetsingsadvies
De Commissie concludeert dat het milieueffectrapport ruim voldoende informatie bevat om een afweging tussen de alternatieven te maken. Voor de volgende fase van het project adviseert de Commissie:
- De mitigerende maatregelen voor het voorkeursalternatief verder uit te werken en op te nemen in een project-MER en de verdere invulling van de Passende beoordeling.
- Voor de onderbouwing van de definitieve projectbeslissing het doelbereik (kwantitatief) en de kosten in beeld te brengen en deze af te zetten tegen de negatieve effecten van een randweg.
Als aandachtspunten voor de besluitvorming geeft de Commissie mee:
- Onderbouw de scores op het aspect trillingshinder.
- Indien niet voor alternatief 2a variant 3 wordt gekozen, maar voor alternatief 2b, beschrijf dan de negatieve effecten die dit alternatief heeft op de EHS.
Advies reikwijdte en detailniveau
De Commissie adviseert in het milieueffectrapport:
- een probleemanalyse uit te werken voor barrièrewerking, verkeer en leefomgeving;
- de ambities voor gebiedsontwikkeling uit te werken;
- de effecten op leefomgeving, natuur, landschap en cultuurhistorie uit te werken zodat een keuze voor een voorkeursalternatief kan worden gemaakt;
- een voortoets Passende beoordeling voor de effecten op Natura2000 uit te voeren;
- een samenvatting van de hoofdpunten op te nemen.