3505. Verkenning Bereikbaarheid Central Innovation District & Binckhorst
De ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam - Den Haag en de gemeenten Den Haag en Leidschendam-Voorburg willen de bereikbaarheid en leefbaarheid van Den Haag in de toekomst garanderen. Onderdeel van het pakket mobiliteitsmaatregelen is een onderzoek naar de mogelijkheden voor bus, tram en lightrail. Voordat de gemeenteraden van Den Haag en Leidschendam-Voorburg besluiten over de structuurvisie, zijn de milieueffecten onderzocht in een milieueffectrapport.
Procedure en adviezen
Reikwijdte en detailniveau |
---|
01-09-2020 Adviesaanvraag bij de Commissie mer |
14-12-2020 Advies reikwijdte en detailniveau uitgebracht |
Advies reikwijdte en detailniveau |
Persbericht |
Toetsing |
12-07-2022 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
08-11-2022 Toetsingsadvies uitgebracht |
Toetsingsadvies |
Persbericht |
Opmerkingen bij de advisering
ToetsingsadviesDe ambities van de gemeenten op het gebied van duurzame mobiliteit zijn groot. Toch lijken de maatregelen in het plan daar nog nauwelijks aan bij te dragen. De Commissie adviseert daarom om in de planuitwerkingsfase aan te geven welke maatregelen concreet nodig zijn voor duurzame mobiliteit.
Recent is de vrijstelling voor stikstofeffecten in de bouwfase vervallen. Er mist nu informatie over de stikstof die vrijkomt tijdens het bouwen, terwijl die nodig is om te weten of beschermde natuur schade leidt. De Commissie adviseert dit te uit te zoeken voordat de gemeenteraden een besluit nemen over de structuurvisie.
Advies reikwijdte en detailniveau
De Commissie adviseert bij de keuze voor bus, tram of lightrail te kijken naar de hele Koningscorridor. Zo wordt duidelijk welke effecten deze keuze heeft voor andere wijken en op bijvoorbeeld de hoeveelheid groen in de stad en op geluidsoverlast. Ook wordt dan duidelijk welk type lijn de meeste mensen kan vervoeren, zodat er bij het bouwen van extra woningen in de stad voldoende vervoersmogelijkheden zijn. Kijk in het milieueffectrapport ook naar de rol van langzaam verkeer, zoals fietsers en voetgangers, zegt de Commissie, zodat de leefbaarheid en bereikbaarheid van de stad ook op lange termijn is te waarborgen.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
ing. Robert van Bommel |
prof. dr. ir. Rob van der Heijden |
drs. Robert Jan Jonker |
dr. Fred Woudenberg |
Voorzitter: drs. Marieke van Rhijn
Werkgroepsecretaris: mr. Lotte Geense
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat |
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties |
Gemeente Den Haag |
Provincie Zuid-Holland |
Gemeente Leidschendam-Voorburg |
Bevoegd gezag |
---|
Gemeente Den Haag |
Gemeente Leidschendam-Voorburg |
Gemeente Rijswijk |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Zuid-Holland
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
007.1 | Plan-m.e.r. vanwege kaderstelling en passende beoordeling |
Bijgewerkt op: 29 nov 2022