3667. Planstudie N207 Zuid, provincie Zuid-Holland
Om knelpunten rond bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren wil de provincie Zuid-Holland een weg langs Waddinxveen en Boskoop aanleggen. Daardoor rijdt er minder verkeer door die kernen en verminderen leefbaarheidsknelpunten. De nieuwe weg zorgt voor extra verkeer door Hazerswoude-Dorp, waar nu al knelpunten zijn. Daarom horen bij het project ook lokale aanpassingen in het dorp. Voordat de provincie besluit over het project, zijn de milieugevolgen onderzocht in een milieueffectrapport.
Procedure en adviezen
Toetsing |
---|
16-05-2022 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
11-10-2022 Voorlopig advies uitgebracht |
Voorlopig toetsingsadvies |
Persbericht |
Toetsing aanvulling op het MER |
11-10-2022 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
18-07-2025 Advies uitgebracht |
Toetsingsadvies |
Persbericht |
Opmerkingen bij de advisering
ToetsingsadviesUit nieuwe berekeningen blijkt dat de verkeersknelpunten groter worden dan verwacht. De gekozen oplossingen in Hazerswoude-Dorp voldoen daarom minder lang dan eerder gedacht. De Commissie adviseert om deze berekeningen goed te onderbouwen en toe te lichten, omdat het belangrijke informatie is voor het besluit over de planstudie N207 Zuid. De Commissie adviseerde eerder om de effecten van de maatregelen in Hazerswoude-Dorp en die van Waddinxveen en Boskoop apart te presenteren. Vooral voor geluid was dat belangrijk, omdat de verslechteringen in Hazerswoude-Dorp ondersneeuwden bij de verbeteringen in Waddinxveen en Boskoop. De provincie nam dat advies over. De effecten zijn nu apart in beeld. Daardoor is nu duidelijker dat de geluidbelasting op bepaalde plekken in Hazerswoude-Dorp vrij hoog blijft. Stil asfalt, een voorgestelde maatregel om die hinder te verminderen, werkt relatief kort.
Voorlopig toetsingsadvies
Het onderzoek en de beschrijving van de milieueffecten voor de planstudie zijn uitgebreid. Het rapport beschrijft goed welke milieueffecten er optreden bij aanleg van de weg en de lokale aanpassingen. In de samenvatting zijn de effecten echter voor de twee gebieden samen gepresenteerd. Hierdoor overvleugelen de effecten van de aanleg van de nieuwe weg, die van de lokale aanpassingen in Hazerswoude-Dorp. Dit is vooral zichtbaar bij geluid. De verbetering voor geluid in Waddinxveen en Boskoop treft meer mensen dan de verslechtering voor geluid in Hazerswoude-Dorp. De Commissie adviseert om voor alle thema’s de effecten apart te presenteren. Op die manier komen alle verzachtende maatregelen beter in beeld, zoals geluidsschermen en stil asfalt. De provincie neemt het advies over. Zij vult het rapport aan en laat het daarna opnieuw beoordelen door de Commissie.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
ing. Merel van de Graaff |
drs. Reinoud Kleijberg |
Hans J.A. van Leeuwen, BSc |
Voorzitter: ir. Annemie Burger
Werkgroepsecretaris: Marianne Schuerhoff, MSc
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Provincie Zuid Holland |
Bevoegd gezag |
---|
Provincie Zuid-Holland |
Gemeente Alphen aan den Rijn |
Overige gegevens
Gebied: provincie Zuid-Holland
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
001.2 | Project m.e.r. beperkte procedure |
C01.2 | 2018: aanleg auto(snel)weg |
Bijgewerkt op: 18 jul 2025